30.1.08

 

סלבדור/באהייה - קרנבל החל ממחר

יש המאמינים שהקרנבל בבאהייה הוא הטוב ביותר בעולם. אנשים מכל רחבי ברזיל וממקומות רבים בעולם מגיעים לסלבדור ומשתלטים על הרחובות והחופים.
מכוניות ענק הנושאות עליהן פלטפורמות עם רקדנים עוברות ברחובות ומנגנות מוסיקה מרמקולים גדולים. המוני אדם נוהרים אחרי המכוניות, והמוסיקה שוטפת את הרחובות. מוסיקאים ברזילאים מהשורה הראשונה מופיעים בסלבדור בתקופת הקרנבל והמקצבים האפרו - ברזילאים לא משאירים אף אחד אדיש.
אחת הדמויות הפופולריות ביותר בבאהיה היא ימאנג`ה, אלת הים. דמותה מופיעה עירומה ושקופה, כשחציה דג ובטנה הרה.
על פי מאמיני דת הקנדובלה (שהובאו לברזיל מאפריקה במאות השש עשרה והשמונה עשרה כדי לשמש עבדים במטעי הסוכר), ימאנג`ה היא אחת משתי ישויות שנוצרו על ידי אולורוםנה- האל הבורא. הישות הנוספת היא אגנזה. האגדה מספרת שימאנג`ה ואגנזה התאהבו וילדו את בנם, אורונגה. כמה שנים מאוחר יותר, כשאורונגה בגר, הוא התאהב באמו ואנס אותה. ימאנג`ה ברחה לג`ונגלים ושם ילדה את האורישאס - האלים הציוריים של דת הקנדובלה.
כשהגיעו המאמינים מאפריקה לברזיל, הם הביאו יחד איתם את האמונות ואת האלילים שלהם, ומאז חוגגים כל שנה, בשניים בפברואר, את חגה של ימאנג`ה.
כאמור, המוני בני אדם המתכנסים על קו החוף של סלבדור, ממתינים לאות וכשזה ניתן מאיצים כולם את סירותיהם ודוהרים פנימה, לתוך הים. בנקודה מסוימת משליכים למים סלסלות צבעוניות שהכינו לכבודה של האלה, וחוזרים חזרה לחוף. גם בריו ורמליו מתקיימות החגיגות. הרחובות מלאים בהמוני אנשים, הלבושים בלבוש לבן מסורתי ומתפללים לברכה מהאלה ימאנג`ה. הנשים כורכות סביב ראשן טורבן לבן ועונדות שרשראות צבעוניות, כשכל צבע מסמל אלה אחרת. בצד, על המדרכות, מוכרות באהייניות צעירות ממתקים ומיץ קני סוכר. החוף עצמו עמוס אנשים ששרים ורוקדים לצלילי ה"בטוקדה"- להקת מתופפים. ריחות של קטורת וזיעה מתערבבים זה בזה, ובכל מקום אפשר לראות את סלי המינחה שאנשים הביאו לאלתם. הסלים עמוסים בממתקים, מתנות ובובות ברבי שאמורות לרמז על יופיה של האלה. בעבר לא הסתפקו במתנות וממתקים והיו מקריבים נערות ונערים נאים, או סוס שעיניו נוקרו.
להקות המתופפים מושכות אליהן חוגגים רבים, שנעים בחושניות במקצב איטי לצלילי התופים. לאט לאט הקצב מתגבר, עד שהרוקדים מסתחררים במהירות גדולה ונדמה שתיכף יפלו באפיסת כוחות. חלק מהחוגגים נכנסים לטראנס ונופלים על הקרקע. אז נכנסת לתמונה הכוהנת הגדולה ומנפנפת בפעמון קטן מעל אותו אדם שכנראה חווה, לפי האמונה, היעתרות של אחד האלים לבקשתו וביקור של אותו אל בטקס. בטקס הפגני הזה מתערבבים גם מוטיבים נוצריים, וחוגגים רבים מבקרים בקפלות נוצריות בהן מוצב פסל של האלה בין מאות נרות דולקים. מי מהחוגגים שלא הצליח להרגיש את האלה נעתרת לבקשותיו - ינסה שוב בשנה הבאה.
צאצאי העבדים מהווים כיום קהילה גדולה ומשפיעה, המשמרת מנהגים אפריקאים רבים ומסורות קדומות ומרתקות.
דוכני המזון שימכרו את תוצרתם במהלך הפסטיבל יהיו מוכרים למי שטייל למשל בניגריה או בסנגל. גם הדת השלטת - הקנדומבלה, היא תערובת מרתקת של מסורות ואמונות.
הסיבה העיקרית לחוות את ימי הקרנבל דווקא בבאהייה היא כמובן המוסיקה. המיקצבים האפרו - ברזילאיים לא משאירים אף אחד אדיש, וזו חוויה בלתי נישכחת לצפות בלהקות הרקדנים המדהימות.

פרטים נוספים ניתן לקבל במשרד התיירות:
The Brazilian Tourism Office
טלפון: 18007272945
דוא"ל: mailto:visitbrazil@braziltourism.org



או במשרד התיירות:
Salvador da Bahia Convention Bureau
טלפון: 557133629854
557133629853
דוא"ל: http://convbureau@salvadorconvention.com.br