15.12.05

 

גואטמלה: ממצאים חדשים מתקופת המאיה

חוקר שעצר לנוח בג'ונגל בגואטמלה גילה במקרה חדר עתיק ובו ציור קיר גדול ומפורט משנת 100 לפני הספירה. לא רחוק משם נתגלה אתר קבורה עתיק השייך גם הוא לתרבות העתיקה. הארכיאולוג וויליאם סאטורנו "נכנס להלם", לדבריו, כשגילה ציור קיר מתקופת המאיה שנסתר מעיני הציבור במשך כאלפיים שנה. הציור התגלה בסאן ברתולו שבגואטמלה, והוא מכסה את הקיר המערבי בחדר שצמוד לפירמידה, כך מסר סאטורנו.

בצבעים מדהימים מספר הציור את סיפור הבריאה לפי תרבות המאיה. הוא צוייר בסביבות שנת מאה לפני הספירה, וכוסה בשלב מאוחר יותר. "היה אפשר להאמין שהוא צוייר אתמול", אמר סאטורנו במסיבת עתונאים שארגנה חברת "נשיונל ג'יאוגרפיק" שתומכת בחפירות במקום ותפרסם עליהן כתבה בגיליון ינואר של המגזין. בציור מופיעים ארבעה אלים, שהם מופעים שונים של אותה דמות - הבן של אל התירס. האל הראשון, לדברי סאטורנו, עומד במים ומציע דג, ובכך מייסד את העולם התת מיימי. השני עומד על הקרקע ומקריב צבי, ומקים באופן זה את עולם האדמה. האל השלישי מרחף באוויר ומציע תרנגול הודו - ייסוד השמיים, והרביעי ניצב בשדה פרחים - מזון האלים, ומייסד את גן עדן. חלק אחר בציור מראה את אל התירס מכתיר עצמו כמלך על פיגומי עץ. בחלק השלישי בציור נראית הכתרה היסטורית של מלך מתקופת המאיה. מפאת השנים, ניתן לפענח רק חלק מהטקסט המלווה את הציורים.

סאטורנו, חוקר מאוניברסיטת ניו המפשייר, דיווח על מציאת האתר כבר ב-2002. הארכיאולוג עצר אז לנוח בג'ונגל וגילה כי הבקתה הישנה בצילה חסה היא למעשה חלק מחדר עתיק. מאז חשף סאטורנו את הקיר המערבי והצפוני של החדר. הקירות האחרים נהרסו ושבריהם שמשו כמילוי, מסביר סאטורנו. לא רחוק משם חשפה משלחת ארכיאולוגים אחרת את אתר הקבורה העתיק ביותר הידוע מתקופת המאיה, ככל הנראה משנת 150 לפני הספירה. האתר נמצא מתחת לפירמידה קטנה וכולל כלי חימר ועצמות אדם שעל חזן מונחים סמלי מלוכה של שושלת המאיה.

מתוך אתר: Ynet
לקריאה נוספת: מרכז אמריקה וגואטמלה באתר למטייל