27.12.05

 

שנה לצונמי: ענף התיירות משתקם לאט

400 חדרי מלון פעילים יש כרגע בקו פי פי, במקום כ-2,000. בסרי לנקה שופצו כל המלונות, אבל התיירים הזרים עדיין לא חזרו. באיים המלדיביים, מתמודדים עם ירידה של כשליש במספר התיירים ובאינדונזיה הטרור השפיע יותר מאשר הצונמי. שנה אחרי האסון, נאחזים אנשי התיירות בתקווה כי השיפור שהביאה עמה עונת החגים הנוצריים היא תחילתה של מגמה חדשה.

"לפני הצונמי - פוקט מספר אחד. עכשיו - מספר כלום", אומר רקדן קברט באחד מהמועדונים בחוף פאטונג שבפוקט, תאילנד. אבל למרות ההצהרה הדרמטית, גם השנה היתה תאילנד אחד היעדים הכי פופולריים באסיה ובמהלך 2005 נרשמו בה כ-12 מיליון כניסות מבקרים (היעד היה להגיע ליותר מ-13 מיליון).

תאילנד, האיים המלדיביים, אינדונזיה וסרי-לנקה נהנות עתה, עונת החגים של העולם הנוצרי, מאחוזי תפוסה גבוהים במלונות, אבל גם עכשיו מספרי התיירים נמוכים משהיו לפני האסון, ונציג ארגון התיירות של האו"ם משער שרק בעוד כשנה ניתן יהיה להכריז על שיקום מלא של תחום התיירות באזור.

כפרי הנופש שלאורך החופים השתקמו לאיטם. באוגוסט האחרון דווח על תפוסה נמוכה ב-50 אחוז בפוקט, בחוף הדרומי של סרי לנקה דווח על ירידה של 53 אחוז, ובאוקטובר נמסר מהאיים המלדיבים על ירידה של 23 אחוז, אבל עתה, בדצמבר, מדווחים מכל המקומות האלה על תפוסה נאה של 80-90 אחוזים. בעיה אחרת, הפוכה לגמרי, שגם עמה מתמודדים במקומות שנפגעו בצונמי היא מחסור בחדרים: בקו פי פי פועלים כרגע כ-400 חדרי מלון במקום כ-2,000 טרם האסון, ובקאו לאק נפתחו פחות מ-500 חדרים מבין ה-6,000 שהיו קיימים. בתאילנד השקיעו מאמצים רבים בהבאת תיירים למדינה ומחירי השהייה באיים השונים זולים מתמיד. שיקומו של קו פי פי איטי במיוחד, שכן ממשלת תאילנד עדיין לא קיבלה החלטות לגבי תוכנית השיפוץ והשיקום במקום, אך בפוקט חזרו התיירים למסלולם - והם רובצים בנחת על החופים היפים, כשסוחרים מקומיים מציעים למכירה קלטות וחולצות עם מזכרות מהצונאמי.

מספר ההרוגים הגדול ביותר כתוצאה מהצונאמי נרשם באינדונזיה, אבל הגלים לא פגעו בבאלי ובאזורי תיירות אחרים ואף לא מלון אחד נפגע באסון. לעומת זאת, מתקפת הטרור לפני כחודשיים בבאלי השפיעה על מצב התיירות לאזור, והנתונים מצביעים על ירידה של 37 אחוז בחודש אוקטובר האחרון. אנשי התיירות באינדונזיה מקווים שהחזרה לשגרה תהיה מהירה יותר מאשר ב-2002, גם אז סבלה באלי מהתקפות טרור. סמנכ"לית ארגון התיירות של אינדונזיה, מייטי רובוט, אמרה כי "לצונאמי היתה השפעה, אבל היא היתה שולית בהשוואה להשפעה של אירועים כמו טרור, הסארס או שפעת העופות".

מסרי לנקה מדווחים כי מספר התיירים הזרים שביקרו בה השנה עמד על כ-525 אלף, בעוד שב-2004 ביקרו בה 560 אלף. מנכ"ל רשות התיירות במדינה, קאלי סלבאם, אמר כי "הבזבזנים הגדולים, אלה שמוציאים סכומים שווי ערך ל-50 אחוז מסך כל התיירים, לא חזרו לנפוש במדינה". עיקר התיירים, לדבריו, הם ממדינות אסייאתיות שכנות.

סרי לנקה סובלת כמובן גם מבעיות עם המורדים הטאמילים, מתיחויות רבות והתפרצויות אלימות שונות, אך אלה מתרחשות במרחק גדול מחופי הדרום של המדינה, שם נבנו מחדש כמעט כל 52 המלונות שנהרסו בצונאמי. בעוד שמלונות היוקרה חזרו לתפקד, רבים מבין המקומיים - שמפעילים חנויות ושירותים שונים למען התיירים - עדיין לא גרים במגורי קבע ולנים בבקתות או באוהלים הממוקמים בשולי האזור, במקומות אליהם תיירים לא מגיעים.

באיים המלדיביים, אומרים גורמים רשמיים, חזרה התיירות למקום בו עמדה לפני כשמונה שנים. ב-30 השנים האחרונות שימשה התיירות דלק לכלכלת המדינה בת 1,192 איי האלמוגים, אבל לפני שנה בדיוק הוצפו מרבית האיים ועתה מדווחות הרשויות שם על כך ש-15 מבין 87 כפרי הנופש עדיין סגורים. חופי הים הלבנים מחכים לרוחצים, אך מספרי התיירים נמוכים ב-30 אחוז השנה ומשמעות הדבר היא הפסד הכנסות בגובה של 40 מיליון דולר.

מתוך אתר: ynet
קראו עוד על תאילנד, סרי-לנקה, אינדונזיה והאיים המלדיביים באתר למטייל