19.12.05

 

טורקיה: תיירות נטולת אלכוהול?


ויכוח לוהט מעסיק בימים אלה את הרחוב הטורקי: מפלגת השלטון מתכוונת להעביר חוק שיגביל ויגדיר את מכירת המשקאות החריפים במדינה. המתנגדים לצעד זה טוענים כי הדבר יהרוס את התיירות למדינה. האם בשנה הבאה יצאו הישראלים לנופשונים אולטרא-כולל-הכל-חוץ-מבירה-יין-וקוקטיילים?



צילמה: נטע רטר

האם טורקיה הולכת ומתאסלמת? לאחרונה אסרה ממשלת טורקיה על מכירת אלכוהול במסעדות ובתי קפה בבעלות ממשלתית, והאופוזיציה וכלי התקשורת בטורקיה מביעים חשש לקראת הצעדים הבאים בתחום. מומחים מזהירים כי הגבלות על צריכת אלכוהול עלולות לפגוע משמעותית בתעשיית התיירות במדינה, והויכוח בנושא התפשט לאתרי הנופש המובילים כמו אנטליה וקושדאסי.

התקשורת הטורקית מדווחת כי מפלגת AKP, מפלגת השלטון, מבקשת עתה להגביל נוכחות מוסדות המורשים למכור אלכוהול לאזורים מסויימים, בעיקר בשולי הערים והעיירות, וזאת כדי להקשות על המעוניינים בשתייה. שר הפנים הטורקי, אבדולקאדיר אקסו, טוען בתגובה כי פרשנות זו הינה שגויה, וכי משמעות השינוי היא שרשויות מקומיות יוכל לקבוע בעצמן מי יקבל רישון למכירת אלכוהול.

אבל, מאחר שמפלגת AKP שולטת בערים כמו איסטנבול, אנקרה ורבות אחרות, מפחדים המתנגדים לשינוי כי העברת האחריות לרשויות המקומיות תגרום לכך שהקשיים שיוערמו על המבקשים להוציא רישיון מכירה יהפכו את המשימה לבלתי אפשרית, וכי בסופו של דבר תיאסר לחלוטין מכירת אלכוהול. מבקרי התהליך מצביעים על כך שגם עכשיו מחירי הבירה, היין ומרבית המשקאות האלכוהוליים גבוהים בטורקיה יותר מאשר במרבית מדינות אירופה, וזאת בגלל מיסוי גבוה שהטילה ממשלת AKP.

פארוק סן, מנהל מרכז ללימודי טורקיה באוניברסיטה גרמנית, טוען כי הגבלת האלכוהול משמעה הרתעת תיירים זרים מלהגיע למדינה. "אנטליה עלולה להיות מושפעת מהשינוי בקרוב, וזו תהיה מכת מחץ לתיירות - גדולה יותר מהמלחמה בעיראק והטרור הכורדיסטאני ביחד".


כמעט 20 מיליון תיירים זרים ביקרו בטורקיה בעשרת החודשים הראשונים של 2005, עלייה של 21 אחוז בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

מתוך אתר: Ynet
לקריאה נוספת: טורקיה באתר למטייל