26.12.05

 

שנה לצונאמי: מערכות ההתרעה יופעלו רק ב-2008

בין התחנות הרבות במסע ההרס של גלי הצונאמי ב-26 בדצמבר 2004, היה גם הכפר התאילנדי באן נאם קם, "כפר המים המלוחים". כרבע מ-4,000 תושביו נהרגו באסון, קרוב ל-650 בתים נמחו מעל פני האדמה, ומאות ספינות דיג רוסקו. אחד הסימנים המוחשיים ביותר שנותרו כעדות אילמת בשטח, הוא סירת דיג שנותרה תקועה בלבו של הכפר. מאז, הפחד שהים מעורר בקרב התושבים לא התפוגג. "הממשלה התקינה סירנות והעבירה תרגילי כוננות, אבל התחושה הרווחת היא שזה לא מספיק", אומר ראש הכפר, סאטיין פטליאנג. "אנו רוצים שייבנו כאן מגדלי חירום שאליהם נוכל לרוץ במהירות, או שיקימו סוללה סביב הנמל שתעצור את הנחשול הבא. לצערנו, הממשלה טוענת שזה יקר מדי".

עם זאת, תאילנד החרדה להכנסותיה מתיירות, דווקא עומדת בראש היוזמות להקים מערכת התרעה מוקדמת. בששת מחוזות החוף שנפגעו בצונאמי יוקמו עד תחילת השבוע הבא 30 מגדלי התרעה בחופים, ו-62 נוספים יעמדו על תלם עד מארס.

באינדונזיה, נעשה השנה צעד קדימה להבטחת ביטחון התושבים: הרשויות החלו בהתקנת עשרה מצופי התרעה באוקיינוס ההודי בין אצ'ה לבאלי, כחלק ממערכת ההתרעה משוכללת שקיבלו השלטונות במתנה מממשלת גרמניה. עם זאת, המערכת - שעלותה כ-543 מיליון דולר - תהיה פעילה לכל המוקדם ב-2008.

ספקות נשמעים גם בהודו ואולם, שלטונות ג'קארטה סבורים שטכנולוגיה לבדה לא תוכל לסייע להצלת חיי אדם. "ברגע האסון, האנשים לא יספיקו להגיב, ועלולים אף להתעלם מההתרעות על בוא הצונאמי", אמר סגן השר לענייני טכנולוגיה של אינדונזיה, איוואן סוהארדי. לדבריו, הממשלה יוזמת תוכנית הסברה שתתריע מפני סכנות הצונאמי ותדריך את התושבים כיצד לנהוג במקרה שנחשול כזה מתקרב. אך לדבריו, זהו תהליך שלוקח זמן, "אולי דור שלם", הוסיף.

לא מעט ספקות נשמעים גם בהודו, שתהיה אחת מ-16 המדינות שתקבל התרעה על אפשרות של היווצרות גלי צונאמי באמצעות מערכת התרעה כללית שיקים האו"ם באוקיינוס ההודי. "כיצד יכולה מדינה כמו האיים המלדיוויים, למשל, להכשיר את עצמה לשימוש במערכת התרעה מורכבת כל כך בפרק זמן קצר", שאל מדען הודי.

לדברי ג' ה' פ' דהרמראטנה, סגן מנהל המכון המטאורולוגי של סרי לנקה, גם אם המערכת תתריע על אסון אפשרי בזמן, הכלים שבידי הממשלה עדיין לא יעילים דיים. לטענתו, מאחר שתחנות משטרה מקומיות, הצבא ותחנות רדיו וטלווויזיה הם האמצעים העיקריים שיש בידי הממשלה להפיץ מידע, הם עלולים להיות בלתי יעילים, בייחוד במקרה שהצונאמי יכה בשעת לילה.

דהרמראטנה סבור בנוסף שהמדינות השוכנות לחופי האוקיינוס ההודי ייאלצו לפרסם התרעות בכל פעם שתורגש רעידת אדמה חריגה, בעיקר מפני שאין כל דרך לנבא אם הרעש יגרום לצונאמי. "לכן", הוא מעריך, "הדבר הבטוח היחיד שתושבי האזור יכולים לצפות לו בשנה הקרובה הוא שמיעת אזעקות שווא רבות".

מתוך אתר: הארץ
קראו עוד על המזרח הרחוק באתר למטייל